Jak wzmocnić skuteczność brandingu?
Tak wygląda dzisiaj branding wielu marek! Jak to zmienić?
Brandingiem możemy określić proces budowania świadomości marki oraz skojarzeń z jej charakterystycznymi cechami takimi jak nazwa, logotyp, kolor, hasło, a ale również z konkretnymi emocjami i sytuacjami.
W latach dziewięćdziesiątych proces ten był znacznie prostszy, gdyż w większości przypadków dominowały marki monoproduktowe (tak jak proszki do prania, piwo), lub marki oferujące produkty tylko w obszarze swojej kompetencji (np. Knorr, Colgate), lub operujące w jednym rynku (kawa Tchibo). Było też znacznie mniej kanałów komunikacji, a formy komunikatów były dobrze określone i znane od lat (reklama TV, prasowa, radiowa, billboard).
W związku z tym znacznie łatwiej było zachować spójność komunikacyjną i unikalność marki na rynku.
Od wielu lat proces ten staje się jednak coraz bardziej kompleksowy, gdyż marki rozszerzają swoje portfele produktów, wchodzą w nowe rynki, wprowadzają innowacje, a z drugiej strony pojawiły się nowe kanały i formy komunikacji (np. fanpage w mediach społecznościowych). W związku z powyższym liczba komunikatów marketingowych i kontaktów z konsumentami generowanych przez poszczególne marki rośnie lawinowo.
Brak zastosowania odpowiednich narzędzi do strategicznego zarządzania marką prowadzi do sytuacji jak na powyższym obrazku. Pomimo znaczących inwestycji i dużego nakładu pracy wielu ludzi w głowie konsumenta pozostaje niewiele.
Dlatego też na początku nowego millenium w praktyce marketingowej zaczęto stosować narzędzie do strategicznego zarządzania marką - TOŻSAMOŚĆ MARKI.
Stosowanie go powinno skutkować rezultatem podobnym do przedstawionego na poniższym obrazku. O praktycznym zastosowaniu tego narzędzia dowiesz się na moim szkoleniu "Jak z sukcesem zarządzać marką w XXI wieku?". Zapraszam serdecznie.
Tak może wyglądać branding przy zastosowaniu marketingowego narzędzia do zarządzania marką - TOŻSAMOŚCI MARKI.